Representaciones y huellas del pasado: la marcación y desmarcación de lo "indio" en la localidad santiagueña de Manogasta

Main Article Content

Carlos Bonetti

Abstract

This work aspires to expose reflfl ections regarding representations about indian past produced in Manogasta’s locality, in Santiago del Estero; and on the other hand, to consider certain material indicators that refer to the past subsistence into the present. These reflfl ections are based on preliminary fieldwork results obtained in a previous research that aims to explore in depth, features and ways in social representing of the past in Manogasta’s settlers, the link built between the present, past and forgetfulness uses.


Key aspects contemplated for this analysis, allowed us to notice how representations about a certain past and present are created, showed in archeological tracks and in a local ceremony, both constituent elements of an identity fragment. “Indian” appears associated and disguised in religious topics and evangelization through the ritual celebration of the “Indian run,” as well as through stories about Santa Barbara’s virgin and its chapel, in association with rain-producing powers and Salamanca-related rituals. The established association releases “indians” of their savagery and exhibits evangelization as a civilization act.

Article Details

How to Cite
Bonetti, C. (2014). Representaciones y huellas del pasado: la marcación y desmarcación de lo "indio" en la localidad santiagueña de Manogasta. Mundo De Antes, 7, 209–227. https://doi.org/10.59516/mda.v7.165
Section
Paper

References

Barth, F. 1976 Los Grupos Étnicos y sus Fronteras. La organización social de las diferencias culturales. Comp. Fondo de Cultura Económica, México.

Canal Feijóo, B. 1951 Burla, Credo, Culpa en la Creación Anónima. Sociología, Etnología y Psicología en el Folklore. Editorial NOVA. Biblioteca de Americanistas, Buenos Aires.

Candau, J. 2008 Memoria e Identidad. Ediciones Del Sol, serie antropológica, Buenos Aires.

Di Lullo, O. 1960 Templos y Fiestas Religioso-Populares en Santiago del Estero. Ed. Talleres gráficos Amoroso, Santiago del Estero.

Farberman, J. 2005 Las Salamancas de Lorenza. Magia, Hechicería y Curanderismo en el Tucumán Colonial. Siglo XXI Ed., Buenos Aires.

Grosso, J. L. 2008 Indios Muertos, Negros Invisibles. Hegemonía, Identidad y Añoranza. Encuentro Grupo Editor, Córdoba.

Halbwachs, M. 2002 Fragmentos de la Memoria Colectiva. Extracto de la obra La Memoria Colectiva de 1950. Revista electrónica Athenea Digital Nº 2 Otoño de 2002. http://ddd.uab.es/pub/athdig/15788946n2a5.pdf (fecha de acceso: Julio de 2010).

Jong, I. 2004 De la Asimilación a la Resistencia: Disputas en torno al Pasado entre la Población Indígena de los Toldos (Provincia de Buenos Aires). Cuadernos de Antropología Social, Nº 20: 113-150.

Kusch, R. 1962 América Profunda. Librería Hachette, Buenos Aires.

Lynch, K. 1974 La Imagen de la Ciudad. Editorial Infi nito, Buenos Aires.

Nora, Pierre 1984 Los Lugares de la Memoria. LOM Ediciones, España.

Rabossi, E. 1989 Algunas reflexiones… A modo de prólogo. En Usos del Olvido, pp. 7-11. Ediciones Nueva Visión, Buenos Aires.

Rodríguez, L. 2004 Reflexiones acerca de la Memoria y los Usos del Pasado a partir del Análisis de un Caso en el Noroeste Argentino. Departamento Santa María (Provincia de Catamarca). Cuadernos de Antropología Social 20: 151-168.

Rodríguez, L. y A. Lorandi 2005 Apropiaciones y Usos del Pasado. Historia y Patrimonio en el Valle Calchaquí. Boletín del Instituto Francés de Estudios Andinos 34: 431-442.

Togo, J., L. Garay y C. Bonetti 2009 Linajes Indígenas y Poder en los Pueblos de Indios del Siglo XVIII en Santiago del Estero. Indoamérica 3: 53-74.