The other rock art from El Alto-Ancasti: the sets of engravings and their articulation in the landscape

Main Article Content

Lucas Gheco
Verónica Zucarelli
Ana Soledad Meléndez
Marcos Quesada

Abstract

The aim of this paper is to present the rock art from El Alto-Ancasti mountain range (Catamarca) focusing in a number of sites with engravings. This focus exposes the diversity of the rock art manifestations in the region that up to this moment has been seen from the perspective of the art present in caves and rock shelters. Thus, the analyses involved sites with engravings in Puesto La Mesada, Rastro del Avestruz, Los Morteros, Salamanca de Albigasta, Oyola and El Taco. The survey included in situ data collection regarding copies of the motifs, locational characteristics such as visibility and visuality of the engraved rocks, the amount of people that could gather around them, the distance from other archaeological sites and relations with other components of the archaeological landscapes, the likelihood of such rocks to be seen, etc. As a result from this survey we conclude that as counterpart of the painted rock art in caves, the sites analyzed are part of the residential and productive spaces. This rock art modality is imbricated and constitutive of the everyday landscapes, almost opposed to the restricted spaces within the painted caves.

Article Details

How to Cite
Gheco, L., Zucarelli, V., Meléndez, A. S., & Quesada, M. (2020). The other rock art from El Alto-Ancasti: the sets of engravings and their articulation in the landscape. Mundo De Antes, 14(1 (enero-julio), 111–139. https://doi.org/10.59516/mda.v14.25
Section
Paper

References

Álvarez, M. & Fiore, D. (1995). Recreando imágenes: Diseño de experimentación acerca de las técnicas y los artefactos para realizar grabados rupestres. Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano, 16, 215-239.

Aschero, C., Martel, A. & López Campeny, S. M. L. (2009). El sonido del agua… Arte rupestre y actividades productivas. El caso de Antofagasta de la Sierra, Noroeste Argentino. En M. L. Sepúlveda, L. Briones y J. Chacama (Eds.), Crónicas sobre la piedra. Arte Rupestre de las Américas (pp. 257-270). Arica: Ediciones Universidad de Tarapacá.

Bednarik, R. (1998). The technology of petroglyphs. Rock Art Research, 15(1), 23-35.

Bednarik, R. (2016). The science of cupules. Archaeometry, 58(6), 899-911.

Barrionuevo, O. (1972). La piedra pintada del Tipán. Dpto. Capayán, Catamarca. Cuadernos de Antropología Catamarqueña, 5, 33-56.

De la Fuente, N. (1969, 23 de noviembre). La Cultura de la Aguada: nuevos aportes para su estudio. Diario La Prensa.

De la Fuente, N. (1979). Nuevos descubrimientos de arte rupestre en la región de Ancasti, Provincia de Catamarca. Revista Del Centro de Estudios de Regiones Secas, 1, 66-77.

De la Fuente, N. (1990). Nuevas pinturas rupestres en la ladera oriental de la Sierra de Ancasti – Catamarca. Revista Del Centro de Estudios de Regiones Secas, 7, 44-67.

De la Fuente, N., & Arrigoni, G. (1975). Arte Rupestre en la Región Sudeste de la Provincia de Catamarca. Actas del Primer Congreso Nacional de Arqueología Argentina (pp. 177–203). Córdoba.

Eguía, L., & Gheco, L. (2016). Una historia local de los límites entre mundos: arqueología de la sierra de El Alto-Ancasti, provincia de Catamarca. Comechingonia, 20(2), 5-12.

Eguía, L., Prieto, C., & Gerola, I. (2016). Guayamba 2: abordando el espacio doméstico en los bosques orientales de Catamarca. Comechingonia, 20(2), 43-72.

Gheco, L. (2017). El laberinto de las paredes pintadas. Una historia de los abrigos con arte rupestre de Oyola, Catamarca. (Tesis Doctoral). Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba.

Gheco, L., Gastaldi, M., Marte, F., Quesada, M., Tascon, M., & Mastrangelo, N. (2017). About fires and paintings: Three stratigraphic insights on the history of a cave with prehispanic rock art. Journal of Archaeological Science: Reports, 15, 48-58. doi: 10.1016/j.jasrep.2017.07.009

Gheco, L. I., Quesada, M. N., Ybarra, G., Poliszuk, A., & Burgos, O. (2013). Espacios rupestres como «obras abiertas»: una mirada a los procesos de confección y transformación de los abrigos con arte rupestre del este de Catamarca (Argentina). Revista Española de Antropología Americana, 43(2), 353-368. doi: 10.5209/rev_REAA.2013.v43.n2.44014

González, A. R. (1977). Arte precolombino de la Argentina. Buenos Aires: Filmediciones Valero.

González, A. R. (1998). Cultura La Aguada. Arqueología y diseños. Buenos Aires: Filmediciones Valero.

Gramajo, A. (2001). Solar de mis mayores. La Concepción del Alto. Santiago del Estero: Ediciones V centenario.

Gramajo, A., & Martínez Moreno, H. (1978). Otros Aportes al Arte Rupestre del Este Catamarqueño. Antiquitas, XXVI–XXVII, 12-17.

Gramajo, A., & Martínez Moreno, H. (1982). Otros aportes al arte rupestre del este catamarqueño. Estudio. Museo Arqueológico Emilio y Duncan Wagner, 3, 77-88.

Llamazares, A. M. (1993). El arte rupestre de los parajes La Tunita y La Toma, ladera oriental de la Sierra de Ancasti, Catamarca. Recuperado de http://www.desdeamerica.org.ar/textos_arte.html

Llamazares, A. M. (1999). Arte rupestre de la cueva de La Candelaria, Provincia de Catamarca. Publicaciones de Arqueología, 50, 55-78.

Nazar, C. (2003). Relevamiento arqueológico de la zona austral de la Sierra de Ancasti (Provincia de Catamarca). Catamarca: Universidad Nacional de Catamarca.

Nazar, D. C., Gheco, L., & Barot, C. (2012). Avances en la documentación del sitio La Tunita (Catamarca, Argentina). Comechingonia, 16, 299-308.

Quesada, M., & Gheco, L. (2011). Modalidades espaciales y formas rituales. Los paisajes rupestres de El Alto-Ancasti. Comechingonia, 15, 63-83.

Quesada, M., & Gheco, L. (2015). Tiempos, cuevas y pinturas. Reflexiones sobre la policronía del arte rupestre de Oyola (Provincia de Catamarca, Argentina). Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología, 40(2), 455-476.

Quesada, M. N., Gastaldi, M. R., & Granizo, G. M. (2012). Construcciones de periferias y producción de lo local en las cumbres de el Alto-Ancasti. Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología, 37(2), 435-456.

Quesada, M., Zuccarelli, V., Gheco, L., Gastaldi, M., & Boscatto, S. (2016). Paisaje y experiencia en Oyola a finales del primer milenio D.C. (Dpto. El Alto, Catamarca). Comechingonia, 20(2), 13-42.

Rodríguez Curletto, S. (2009). Procesos de construcción de identidades locales en torno al pasado prehispánico y estrategias de conservación para las representaciones rupestres del sitio arqueológico Ampolla 1 (Dpto. Santa Rosa, Catamarca) (Tesis de grado). Facultad de Ciencias Naturales e IML, Universidad Nacional de Tucumán, Tucumán.

Schobinger, J., & Gradin, C. (1983). Arte rupestre de la Argentina. Cazadores de la Patagonia y agricultores andinos. Madrid: Ediciones Encuentro.

Segura, Á. (1971). Pictografías de Catamarca. Separata de La Revista de La Junta de Estudios Históricos de Catamarca, 1962–1968.

Segura, Á. (1988). El Arte Rupestre del Este de Catamarca. Las Pictografías de la Candelaria. Dpto. Ancasti, Provincia de Catamarca. Catamarca: Universidad Nacional de Catamarca.

Taboada, C., Medina Chueca, J., Angiorama, C., Martínez A. T., Rodríguez Curletto, S., Mercolli, P., Díaz, O., Pérez Pieroni, M. J., Becerra, M. F., Salvatore, B., Torres Vega, L. & Argañaraz Fochi, D. (2012). ¿Qué nos dice la arqueología sobre los antiguos habitantes de Ampolla, Salauca y alrededores?. Yerba Buena, Tucumán: Edición del Autor.

Vergara, F., Troncoso, A. & Ivanovic, F. (2016) Time and rock art production: Explorations on the material side of petroglyphs in the semiarid north of Chile. En R. Bednarik, D. Fiore, M. Basile, G. Kumar y T. Huisheng (Eds.), Paleoart and materiality. The Scientific study of rock art (pp. 147-160). Oxford: Archaeopress Publishing.